Konflikter er en uunngåelig del av organisasjonslivet, men hyppighet og alvorlighetsgrad kan dere styre med god forebygging og håndtering.

5 råd for å unngå og forebygge konflikter i organisasjonen

  1. Åpen kommunikasjon: Opprett en kultur der åpenhet og ærlighet verdsettes. Oppmuntre medlemmer til å uttrykke sine meninger og bekymringer på en respektfull måte. Dette kan redusere misforståelser og bidra til å løse problemer før de eskalerer.
  2. Aktiv lytting: Når konflikter oppstår, er det viktig å praktisere aktiv lytting. Dette innebærer å gi full oppmerksomhet til den som snakker, anerkjenne deres følelser, og forsøke å forstå deres synspunkt før man responderer. Dette viser respekt og kan bidra til å finne felles grunnlag.
  3. Kartlegging og retningslinjer: Prøv å kartlegge hva slags konflikter som typisk kan og vil oppstå i deres organisasjon. Etablere retningslinjer for hvordan konflikter skal håndteres. Dette inkluderer trinnene som skal tas og hvem som skal involveres i en løsningsprosess. Det er en fordel at retningslinjene er kjent for alle medlemmer, det gjør det lettere å handle og gripe inn. Dette kan også legges inn i vedtektene til foreningen som endel av grunnlaget alle medlemmer må godta for å være medlem.
  4. Opplæring og trening på konfliktløsning: Hvis det er stor sannsynlighet for konflikter kan oppstå i deres organisasjon kan det være forebyggende i seg selv og tilby kurs eller workshops i konfliktløsningsteknikker. Dette kan utstyre medlemmene med ferdigheter som empati, forhandling og problemløsning, som er essensielle for å løse konflikter som oppstår.
  5. Nøytral mekling: I tilfeller der konflikter ikke kan løses internt, kan det være nyttig å hente inn en nøytral tredjepart. En slik ressurs kan tilby et nytt perspektiv og hjelpe til med å finne løsninger som er akseptable for alle involverte.

Hvis dere følger og implementerer disse 5 rådene vil det både forebygge konflikter og gjøre det lettere å løse dem når de oppstår.

Det kan være greit å ha et godt system for vedtekter, kommunikasjon og deling av dokumentasjon. SmartOrg har et ryddig system for dette.

Hvem har ansvaret for lekeplassen?

Hvem har ansvaret for lekeplassen ? Den som anskaffer. eier eller drifter lekeplassutstyr er ansvarlig. Ofte er det dermed styret i en velforening eller et sameie som har dette ansvaret…

SmartOrg for klassekasse og FAU

Er du valgt som foreldre-representant for å administrere klassekasse, aktivitet, påmelding og økonomi? La oss være ærlige. Dette kan være både litt styr og litt stress, men noen må jo ta ansvar og fantastisk at du stiller opp! Et godt system kan løse mye av jobben. ...

Slik oppdaterer du styret i Brønnøysundregistrene

Det å oppdatere styret i Brønnøysundregistrene kan være en utfordring. Spesielt siden det gjøres såpass sjeldent at man ikke får mengdetrening. Vi har laget en video som forklarer prosessen. Husk at SmartOrg også kan oppdatere styret for deg. Mer info om dette etter...

SmartOrg-garantien – få inn mer i kontingent!

Med SmartOrg blir det mye enklere å få inn kontingenten fra dine medlemmer. Vår løsning gjør at medlemmene kan betale via Vipps eller kort enkelt fra mobilen, og du som styremedlem har full kontroll på hvem som har betalt og hvem som trenger et ekstra dytt. Innmelding...

Hva kan jeg forvente som styremedlem? – 10 krav og forventninger du bør ha

Jeg har blitt styremedlem – hvilke krav kan jeg stille, og hva bør jeg forvente? Har du akkurat sagt ja til et styreverv i en forening eller et sameie? Eller har vært det en stund, men er usikker på om dere drives som dere burde?Enten du har blitt styreleder,...